لنزهای تماسی راهی غیر تهاجمی برای اندازه‌گیری مقدار قند خون افراد مبتلا به دیابت و تشخیص سایر بیماریها

5 آوریل 2017- یکی از سازندگان پیشگام در تولید لنزهای تماسی، نوعی از لنزهای تماسی را ساخته است که می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 زمان نیاز به تزریق انسولین را گوشزد کند.

دکتر Gregory Herman از دانشگاه ایالتی اورگان، نتایج تحقیقات این تیم را در نشست انجمن شیمی آمریکا در کالیفرنیا ارائه نمود.

هرمان توضیح داد حسگرهای زیستی شفافی که در این لنزها جای گذاری شده اند، می‌توانند قند خون افراد مبتلا به دیابت را از طریق اشک اندازه‌گیری و به آنها در تنظیم دوز دارویشان کمک کند. تحقیقات پیشین نشان داده است مقدار گلوکز موجود در اشک متناسب با مقدار قندخون، افزایش و کاهش می یابد.

 دکتر هرمان گفت: این لنزها به افراد مبتلا به دیابت کمک می کنند که از زمان نیاز به تزریق انسولین خود مطلع شوند و به بیمارانی که از پمپ‌های انسولین استفاده می‌کنند، اطلاعاتی در مورد تنظیم مقدار انسولین آنها ارائه دهد.

در حالیکه تیم دکتر هرمان این پروژه را برای کمک به بیماران دیابتی آغاز کرده‌اند، تصور می‌شود تکنولوژیهای لنزهای تماسی به طور بالقوه بتوانند برای شناسایی سایر بیماریها توسط پزشکان مورد استفاده قرار گیرند.

دکتر هرمان توضیح می دهد: از آنجائیکه ما می‌توانیم حسگرهای بیشتری را برای اندازه‌گیری سایر بیومارکرها(نشانگرهای زیستی) علاوه بر گلوکز در لنزهای تماسی تعبیه کنیم، می‌توان از این تکنولوژی برای تشخیص سایر بیماریها استفاده نمود برای مثال می‌توان از اسید اوریک بعنوان یک شاخص برای بیماری کلیوی استفاده کرد. هدف ما اینست که صدها سنسور را در یک لنز تماسی قرار دهیم و از اطلاعات بدست آمده از این سنسورها برای کمک به بیماران یا تشخیص بیماریها استفاده نماییم.

 این حسگرهای زیستی شفاف می‌توانند تغییرات pH یا میزان اسیدیته را شناسایی نمایند اما این نمونه‌ی اولیه که در مطالعات آزمایشی امتحان شده اند، تنها قادر به اندازه‌گیری مقدار گلوکز هستند.

 با این حال، این یافته‌ها می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت بسیار قابل توجه باشد و راهی غیر تهاجمی را برای اندازه‌گیری مقدار گلوکز ارائه دهد.

 طرح بعدی دکتر هرمان و همکارانش آزمایش این بیوسنسور شفاف برای تشخیص مقدار قند در حیوانات است، چنانچه این مرحله از تحقیق موفقیت آمیز باشد، آزمایشات بالینی بر روی انسان آغاز خواهد شد.

تیم‌های تحقیقاتی زیادی در حال کار بر روی لنزهای تماسی به عنوان جایگزینی برای نظارت بر مقدار قندخون هستند که از جمله‌ می‌توان به محققان دانشگاه واترلو اشاره کرد که لنزهای آنها قابلیت انتقال داده‌ها را به تلفن هوشمند کاربر دارد و همچنین شرکت گوگل با همکاری نوارتیس، لنزهایی را تولید کرده اند که دارای قابلیت اندازه گیری مقدار قند خون بر اساس اشک چشم می باشد که البته هم اکنون نوارتیس از ادامه ی همکاری با گوگل خارج شده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/contact-lens-could-help-people-with-diabetes-and-identify-other-medical-conditions-96854286.html